Lapin
kamariorkesterin tietää hyväksi työpaikaksi siitäkin, että jos joskus
joutuu olemaan hetken pois, tuntuu ohjelmistoon päätyvän
huippumielenkiintoista soitettavaa aina JUURI sille ajalle. Näkökulman
pulmaan
saa kansansadusta, siitä jossa lammas analysoi kypsän harkiten aidan
toisella puolella leiskuvaa ruohikkoa...
Sillä välin kun
alttoviulistimme ja nuotistonhoitajamme Meltsu jakoi käyrätorven
nuottilokeroon mm. Cerhan Triptychonin soolostemman, Mozart-sarjan
loppuhuipennuksen isolla torviryhmällä, Jukka Perko –jazzkonsertin
genrenvenytykset sekä Gluckin D-duurisinfonian korkeat
virtuoositikutukset, minä jatkoin joululomaani olemalla vuoden kuusi
ensimmäistä viikkoa isäkuukaudella. Matkustelimme kolmestaan puolison ja
vuoden vanhan Okon kanssa, tutustuimme toisiimme ja maailman
ihmeisiin. Kannatti se.
Sijaisenani
alkuvuodesta toimi ansiokkaasti helsinkiläinen
freelance-käyrätorvensoittaja Miriam Brown. Vanha ystävämme Mirkkis asui
sijaisuutensa ajan kotonamme, joten kaupunkiin palattuamme vietimme
hetken aikaa
kämppiksinä. (Asetelma tarjosi ruumiistairtautumiskokemuksia: jos
henkilö käy minun työpaikallani tekemässä minun töitäni, tulee
tottuneesti avaimillani sisään asuntoomme ja viettää vielä
vapaa-aikaansa minun kavereitteni kanssa –
niin enkö se silloin ole
minä?)
Omaa harjoittelua ei
voi kokonaan jättää lähes kahden kuukauden työtauon ajaksi. Kuitenkin,
jotta koko perhevapaa ei olisi mennyt isin soittokunnon ylläpitämiseen,
otin Rovaniemeltä mukaan vain yhden seuraavien
viikkojen ohjelmiston nuotin. Voin puhtain mielin vakuuttaa, että ensi
viikon konsertissa kuultavan Poulencin Seksteton käyrätorvistemma onkin
nyt ainakin etukäteisreenattu perusteellisesti.
Remmissä taas, hyvinvoivana ja soittointoisena.
-Ilkka Puputti, käyrätorvi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti